Visoke kazne za korišćenje mobilnog telefona u saobraćaju

Da li ste se ikada zapitali da li, tokom vožnje, radite sve po propisu? Ne razgovarate telefonom, ne jedete, ne sedate za volan pod uticajem alkohola ili opijata? Jer ako to ne radite, čestitamo, Vi ste savestan i odgovoran vozač. Ipak, ako to radite, budite svesni da na taj način imate veće šanse da izazovete saobraćajnu nesreću i svoj život i život drugih dovedete u pitanje. Ako se osvrnemo na najčešće uzročnike saobraćajnih nesreća, ne smemo zanemariti njihove uticaje na bezbednost ostalih učesnika u saobraćaju i rizike koje oni sa sobom nose. Korišćenje mobilnog telefona u saobraćaju jedan je od vodećih uzročnika saobraćajnih nesreća na globalnom nivou. Zato je ova aktivnost posebno definisana zakonom, te su i predviđene kazne visoke i odnose se na sve učesnike u saobraćaju – i vozače i pešake.
Učestalost saobraćajnih nesreća
Brojni naslovi sa kojima se susrećemo svakoga dana često glase:
- „U proteklih sat vremena, tri saobraćajne nesreće“;
- „Gužva na putu zbog udesa“,
- „U teškoj saobraćajnoj nesreći poginulo dvoje ljudi, jedna teže povređena“…
Ovo su samo neki od naslova koji upućuju na učestalost saobraćajnih nesreća, ali je statistika daleko tužnija. I pored podataka da je vodeći uzrok smrti u saobraćajnim nesrećama korišćenje mobilnih telefona, treba imati u vidu da je prosečna starost nastradalih lica u saobraćajnim nesrećama 33 godine.
Korišćenje mobilnog telefona u saobraćaju vodeći uzročnik nesreća
Podaci o korišćenju mobilnih telefona tokom vožnje – zabrinjavaju. Istraživanja pokazuju da čak 47,2% vozača koristi mobilni telefon tokom vožnje, dok u nekim studijama taj procenat prelazi 53%. U skladu sa tim, evidentno je i povećanje saobraćajnih nesreća među vozačima koji, korišćenjem mobilnog telefona, postaju rasejani i nedovoljno obazrivi. Korišćenje mobilnog telefona u saobraćaju može dovesti do:
- Neprilagođavanja brzine;
- Prelazak automobila u suprotnu traku;
- Udar u bankinu, banderu ili skretanje sa puta;
- Prevrtanje vozila;
- Povređivanje pešaka.
Upravo je ometanje vozača koje nastaje korišćenjem mobilnog telefona u toku vožnje jedan od ključnih faktora koji narušava koncentraciju vozača, te je vreme reakcije vozača i do 30% sporije u takvim situacijama.
Korišćenje bluetooth slušalica tokom vožnje
Činjenica je da korišćenje bluetooth slušalica tokom vožnje znači slobodne ruke vozača tokom vožnje, ali efekti na samu koncentraciju vozača su isti. Neke studije, međutim, pokazuju da nošenje bluetooth slušalica tokom vožnje dovodi do još većeg rizika u saobraćaju. Objašnjenje se ogleda u činjenici da nošenje slušalica tokom vožnje ometa i utiče na prostornu svest, što otežava da čujete druge automobile i blagovremeno uočite opasnosti na putu. Samim tim, šanse za saobraćajnu nesreću su veće.
Slanje poruka, snimanje video klipova i bezbednost u saobraćaju
Imajući u vidu da sve veći broj mladih ljudi vozi automobil, mnogi od njih ne razmišljaju o mogućim posledicama. Tako na primer, značajan procenat mladih kaže da tokom vožnje šalje tekstualne poruke. Pored toga, često snimaju video sadržaje (popularni story, live ili reels snimak) koje plasira na društvene mreže. Ovakvo ponašanje tokom vožnje utiče na ometanje koncentracije, zadržavanje u saobraćaju, skretanje u drugu traku, neblagovremeno reagovanje (kočenje) i sl. Sve to, može dovesti do saobraćajnih nesreća, većih ili manjih razmera, koje zahtevaju pomoć na putu i angažovanje šlep službe.
Šta kaže statistika?
Najviše ljudi tokom vožnje razgovara mobilnim telefonom, i to su uglavnom mladi starosti od 18 do 25 godina. Ovo je starosna grupa koja istovremeno najviše šalje poruke, snima se za društvene mreže i koristi bluetooth slušalice.

- U Švedskoj, između 10 i 20 ljudi godišnje pogine od posledica saobraćajnih nesreća čiji je uzročnik korišćenje mobilnog telefona tokom vožnje.
- U SAD, godišnje strada oko 2.600 ljudi usled korišćenja mobilnih telefona u saobraćaju, dok više od 300.000 ljudi doživi teže ili lakše povrede.
Kazne za korišćenje mobilnog telefona do 10.000 dinara: Nema mobilnog telefona ni dok čekate na semaforu
Imajući u vidu da je bezbednost u saobraćaju na prvom mestu, Zakon o bezbednosti saobraćaja jasno i nedvosmisleno propisuje (ne)mogućnost korišćenja mobilnog telefona tokom vožnje. Naime, zakonom je definisano da se mobilni telefon ne sme koristiti u toku vožnje, osim ukoliko se koristi oprema koja omogućava telefoniranje bez upotrebe ruku tokom vožnje. Zakon takođe ističe da je bilo kakva upotreba mobilnih telefona u saobraćaju zabranjena, pa čak i ako čekate da se upali zeleno svetlo na semaforu. Ukoliko rešite da napravite selfi ili proverite notifikacije na društevenim mrežama dok čekate da se promeni svetlo na semaforu, policija Vam može napisati kaznu. A kazna za korišćenje mobilnih telefona u saobraćaju je definisana na 10.000 dinara. Ipak, ako platite u roku od 8 dana, platićete samo polovinu iznosa.
Ipak, nije samo vozačima zabranjeno korišćenje mobilnih telefona u saobraćaju. Za korišćenje mobilnih telefona dok prelaze ulicu, pešaci mogu biti kažnjeni novčanom kaznom do 3.000 dinara. Međutim, ako kao pešak koristite mobilni telefon dok prelazite ulicu, a uz to ste u pratnji deteta, možete biti kažnjeni novčano, od 6.000 do 12.000 dinara. Takođe, za korišćenje slušalica u oba uha na pešačkom prelazu predviđena je kazna od 3.000 dinara.
Pomoć na putu non-stop
Kada do nesreće dođe, bez obzira na to da li ste koristili mobilni telefon u toku vožnje ili ne, treba znati koga zvati. Saobraćajne nesreće na putevima širom grada Beograda, ali i čitave Srbije neretko zahtevaju pomoć na putu. Šlep služba koja radi non – stop je pouzdan partner kada do nesreće dođe i kada Vam je pomoć na putu potrebna. Zato, bez obzira na vreme i mesto, uvek nas možete pozvati kako biste dobili efikasnu uslugu šlepa po najpovoljnijim cenama.
1 thought on “Visoke kazne za korišćenje mobilnog telefona u saobraćaju”
Comments are closed.