6 strategija za bezbednost na putu

6 strategija za bezbednost na putu

Bezbednost na putu predstavlja imperativ kada je u pitanju putovanje. Svakodnevno putovanje i na najkraćim relacijama, povlači sa sobom pitanje bezbednosti na putu. Upravo zato je pitanje bezbednosti neizbežna tema koja zahteva pažnju svih učesnika u saobraćaju i njihovo angažovanje kako bi se smanjila mogućnost pojave i posledica saobraćajnih nesreća.

Značaj bezbednosti na putu ne može biti prenaglašen, s obzirom na njene duboke i široke implikacije. Bezbednost na putu i u saobraćaju je posebno važna jer se na taj način čuva život svih putnika, vozača i pešaka. Istovremeno, sa povećanjem bezbednosti u saobraćaju smanjuju se rizici gubitaka ljudskih života, fizičkih povreda i ekonomskih šteta.

Budite svesni tehničkih ograničenja svog vozila

Bez obzira na to koju vrstu automobila, motora ili kvada vozite, nekada ni sva tehnologija koju vozila mogu posedovati, ne mogu zameniti obazrivost vozača. Zato, nemojte se u potpunosti oslanjati više na sopstvene tehnologije nego što je to potrebno. Fokusirajte se na vožnju, eventualne prepreke koje se mogu naći na putu i brzu reakciju. Statistika pokazuje da čak 80% vozača nije svesno da tehnološki sistemi nemaju tu mogućnost da predvide iznenadne situacije na putu, kao što je na primer, iznenadna pojava bicikliste van biciklističke staze. Budite svesni da su sve tehnologije kojima raspolažete zapravo namenjene da olakšaju upravljanje vozilom, ali one ne mogu zameniti u potpunosti Vašu sposobnost kao vozača da brzo reagujete i delujete u nepredvidivim situacijama.

Poštujte svetlosnu i znakovnu saobraćajnu signalizaciju

Imajući u vidu da su saobraćajne nezgode često rezultat neprilagođene brzine i stanju i uslovima puta, poštovanje svetlosne i znakovne saobraćajne signalizacije je prioritet koji determiniše bezbednost na putu. Ograničenje brzine postavlja maksimalnu dozvoljenu brzinu kretanja vozila na određenom putu ili deonici puta. Iako se može činiti kao samo još jedno u nizu pravila, ograničenje brzine je ključno za očuvanje života i bezbednosti svih učesnika u saobraćaju.

Postavljanje ograničenja brzine zasnovano je na nizu faktora, uključujući geometriju puta, prisustvo pešaka, gustinu saobraćaja, stanje puta, vremenske uslove. Ovi faktori mogu značajno uticati na bezbednost vozača, putnika i pešaka. Posebno, u situacijama kada se vozilo kreće brže od propisane brzine za uslove puta, bezbednost vozača i drugih učesnika u saobraćaju postaje ugrožena.

Jedan od glavnih razloga za postavljanje ograničenja brzine je smanjenje rizika od saobraćajnih nezgoda. Veće brzine povećavaju zaustavni put vozila i smanjuju vreme reakcije vozača. To može dovesti do većeg broja sudara i ozbiljnih povreda, ali i materijalne štete. Ograničenje brzine ima za cilj da smanji ove rizike i omogući vozačima dovoljno vremena za reagovanje u slučaju neočekivanih situacija na putu. Zato je važno da se poštuje ograničenje brzine i prilagodavanje brzine uslovima puta.

Povremene rutinske provere automobila su ključ za bezbednost na putu

Automobil nije samo prevozno sredstvo. Slobodno se može reći da je za mnoge, automobil član porodice. Kao takav, i on traži određena ulaganja, provere, servisiranje. Imajte u vidu da redovan servis, promena ulja i zamena guma često nije dovoljna da osiguraju bezbednost na putu. Pored toga, potrebno je, i poželjno,izvršiti povremene rutinske provere automobila, posebno ako krećete na neki duži put. Proverite svetlosnu signalizaciju, kočiona svetla, pokazivače pravca, testirajte kočnice. Držite pri ruci merač pritiska u gumama i proverite da li su vaše gume pravilno napumpane svakih nekoliko nedelja. Možda mislite da pritisak u gumama nije velika stvar, ali neke studije pokazuju da je loš pritisak u pneumaticima jedan od uzročnika nezgoda na putu.

Izbegavajte agresivnu vožnju

Agresivna vožnja nije samo brza vožnja. Pod agresivnom vožnjom se smatraju i neodgovarajuće ponašanje u saobraćaju, nezaustavljanje na znak Stop, rizično preticanje, ubrzavanje kako bi se izbeglo crveno svetlo i sl. Svaka agresivna vožnja u saobraćaju negativno se odražava na sposobnost efikasnog upravljanja, rasuđivanja i reagovanja. Sve to, dodatno doprinosi pojavi stresa i ugrožavanju sebe i drugih učesnika u saobraćaju.  

Ako planirate da pijete – nemojte da vozite

Opšte je poznato pravilo da kada planirate da pijete, planirate i da ne vozite. U prethodnom tekstu smo istakli sve negativne efekte koje alkohol ima na organizam i sposobnost racionalnog rasuđivanja prilikom vožnje. Zato, bezbednost na putu možete povećati samo ako se odgovorno ponašate i prema sebi i prema drugima.

Izbegavajte multitasking za veću bezbednost na putu

Kada se nalazite u saobraćaju, na mestu vozača, postoji samo jedan zadatak o kome treba brinuti. To je bezbedna vožnja. Zabluda je da tokom vožnje možete obavljati više različitih stvari – kuckati poruke, snimati storije za društvene mreže, šminkati se, animirati decu ili jesti. Svaka od ovih aktivnosti smanjuje sposobnost koncentracije tokom vožnje. Sve to, znači potencijalni problem kad god skrenete pogled sa puta ili skinete ruke sa volana.

Jedan od najčešćih oblika multitaskinga za volanom je korišćenje mobilnih telefona. Čitanje ili slanje poruka, razgovaranje telefonom ili korišćenje društvenih mreža u toku vožnje su najčešće aktivnosti koje odvlače pažnju sa puta. Iako se možda osećate sposobnim da sve ovo radite dok vozite, istina je da sekunde nepažnje mogu imati razorne posledice ali isto tako, sa sobom nose i visoke kazne. Zato, da bismo poboljšali bezbednost na putu, ključno je razumeti ozbiljnost ovakvih aktivnosti i njihovog uticaja na bezbednost u saobraćaju.

Crna statistika o ometanju vozača tokom vožnje i uticaja na bezbednost u saobraćaju:

  • 80% saobraćajnih nesreća je uzrokovano ometanjem vozača.
  • 25% saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom posledica je multitaskinga.
  • Promena jačine zvuka ili podešavanja klime u automobilu čine 2% saobraćajnih žrtava zbog rasejane vožnje.
  • Paljenje ili gašenje cigare uzročnik je 1% saobraćajnih nesreće zbog rasejane vožnje vozača.
  • Vožnja sa decom dovodi do toga da roditelji skreću pogled sa puta u proseku 3 minuta i 22 sekunde tokom petnaestominutne vožnje automobilom. To je više od petine puta.