Sigurnosni pojas u automobilu: Zašto je važno vezati se?
Sigurnosni pojas je jedan od najvažnijih elemenata zaštite u vožnji, u svakom vozilu. Iako je upotreba sigurnosnog pojasa zakonom obavezna, mnogi vozači, a posebno putnici na zadnjem sedištu, zanemaruju ovu jednostavnu, ali životno važnu meru predostrožnosti. Dakle, još jednom vredi ponoviti: sigurnosni pojas može da Vam spasi život u slučaju nesreće. Statistički podaci govore da saobraćajne nesreće izazovu desetine hiljada smrtnih slučajeva svake godine. To samo ističe činjenicu da takvi ishodi mogu biti sprečeni samo da je prethodno postojala svest i upotreba sigurnosnog pojasa.
Sigurnosni pojas spašava živote
Najvažniji razlog za vezivanje sigurnosnog pojasa je njegova sposobnost da spasi život u slučaju saobraćajne nesreće. Brojne studije i statistike pokazuju da je sigurnosni pojas najefikasniji način zaštite u slučaju sudara. Kada dođe do naglog zaustavljanja ili sudara, sila koja deluje na telo putnika je ogromna. Prilikom udara, postoji 25 puta veća verovatnoća nastanka ozbiljnih i povreda opasnih po život, ili čak smrtnog ishoda. Naime, bez sigurnosnog pojasa, putnik može biti izbačen iz sedišta, što može dovesti do ozbiljnih povreda ili smrtnog ishoda. Sigurnosni pojas drži telo na mestu, smanjujući rizik od povreda za čak 50% u prednjim sedištima i 25% u zadnjim.
Sigurnosni pojas smanjuje rizik teških povreda
Pored smanjenja smrtnosti, sigurnosni pojas značajno smanjuje rizik od teških povreda u saobraćajnim nesrećama. U sudaru, tela putnika bez pojasa mogu udariti o volan, instrument tablu ili druga tvrda mesta u automobilu, što može rezultirati ozbiljnim povredama. Neke od takvih posledica su prelomi kostiju, povrede glave i/ili povrede unutrašnjih organa. Kada je pojas pričvršćen, on pridržava vozača i putnike na sigurnom mestu i ravnomerno raspoređuje silu udara na najjače delove tela, kao što su ramena i karlica, čime se minimizira mogućnost nastanka povrede.
Višestruki udari i sekundarni sudari
Čak i ako niste direktni učesnik u saobraćajnoj nesreći, jedan od često zanemarivanih aspekata upotrebe sigurnosnog pojasa je njegova uloga u zaštiti od sekundarnih sudara. To znači da, kada dođe do prvog sudara, vozilo može biti izbačeno iz svoje putanje, što često dovodi do dodatnih sudara sa drugim vozilima, objektima ili čak pešacima. Bez sigurnosnog pojasa, vozači i putnici mogu izgubiti kontrolu nad svojim telom, što rezultira nastupanjem ozbiljnih povreda, pa čak i smrtnim ishodom.
Na primer, u trenutku prvog udara, telo osobe koja nije vezana pojasom može biti snažno pomereno napred, udarajući u volan, instrument tablu ili čak šoferšajbnu. Ovakvi udarci mogu dovesti do ozbiljnih povreda ili gubitka svesti, čime osoba postaje ranjiva na sve naredne udare. Ako vozilo, nakon prvog sudara, nastavi da se kreće ili rotira, osoba bez pojasa može biti izbačena iz vozila ili pomerena unutar njega, povećavajući rizik od dodatnih povreda. Kada je sigurnosni pojas pravilno postavljen on drži vozača/putnika na mestu, omogućavajući mu da zadrži kontrolu nad svojim telom i ostane svestan nakon prvog sudara. Ovaj fizički kontakt sa sedištem i pojasom pomaže u održavanju stabilnosti tela, što može biti ključno za preživljavanje u slučaju dodatnih udaraca. Na taj način, sigurnosni pojas ne samo da smanjuje rizik od povreda u prvom sudaru, već značajno povećava šanse za izbegavanje ili minimiziranje povreda u sekundarnim sudarima.
Šta kaže zakon u Srbiji?
U mnogim zemljama, uključujući Srbiju, zakonska regulativa zahteva obavezno korišćenje sigurnosnog pojasa za sve putnike u vozilu. Zakonske odredbe o vezivanju sigurnosnog pojasa nisu samo formalnost, već vitalni deo sistema bezbednosti u saobraćaju. Njihova primena može značajno smanjiti rizik od povreda ili smrtnog ishoda u slučaju nesreće.
U Srbiji, Zakon o bezbednosti saobraćaja (ZBS) jasno propisuje obavezu vezivanja sigurnosnog pojasa na svakom sedištu. Međutim, ako u vozilu gde pojas nije ugrađen ili predviđen za ugradnju, ne postoji takva obaveza. Od 2018. godine, za nevezivanje sigurnosnog pojasa predviđena je novčana kazna u iznosu od 10.000 dinara i na prednjem i na zadnjem sedištu. Ipak, zakon prepoznaje i posebno tumači vozila koja nemaju sigurnosne pojaseve na svim sedištima (npr. Zastava 101 nema sigurnosne pojaseve na zadnjim sedištima). U ovakvim slučajevima, zakon ne obavezuje vlasnike ovih vozila da ugrade pojaseve retroaktivno, ali preporučuje pažljivu vožnju i razmatranje dodatnih mera bezbednosti.
Posebne odredbe za bezbedno vezivanje dece u autosedištima
Zakon o bezbednosti saobraćaja takođe postavlja jasne odredbe kada je reč o prevozu dece u vozilu. Deca koja nisu dovoljno visoka da bi pravilno koristila standardni sigurnosni pojas, moraju biti smeštena u specijalno sedište za bebe ili decu. Ova sedišta su dizajnirana da osiguraju maksimalnu zaštitu u slučaju sudara, prilagođavajući pojas visini i težini deteta. Zato je pravilno korišćenje ovih sedišta ne samo da je zakonska obaveza, već je i ključna mera za zaštitu najmlađih putnika.
Da li trudnice treba da vezuju sigurnosni pojas u automobilu?
Trudnice mogu da voze automobile kao i da budu suvozači uz poštovanje određenih bezbednosnih pravila i ukoliko nemaju zdravstvenih tegoba. Prvo i osnovno jeste vezivanje sigurnosnog pojasa. Pravilno vezivanje sigurnosnog pojasa podrazumeva:
– Donji deo pojasa (krilni pojas) treba da bude postavljen ispod stomaka, što niže na kukovima, a ne preko stomaka. Ovo smanjuje pritisak na bebu i pomaže u zaštiti i trudnice i deteta u slučaju naglog kočenja ili sudara.
– Gornji deo pojasa (rameni pojas) treba da prelazi preko ramena i između grudi, a nikako preko stomaka. Važno je da pojas dobro prijanja uz telo, ali da ne bude previše zategnut.
– Pozicija sedenja tokom vožnje treba da bude takva da trudnica bude pozicionirana što dalje od volana. Na taj način se smanjuje mogućnost kontakta sa vazdušnim jastukom u slučaju aktiviranja prilikom nezgode. Ipak, trudnica je istovremeno dovoljno blizu da može dohvatiti pedale.
Crna statistika – treba da znate i sledeće:
1. Jedan od najčešćih načina na koji deca umiru u saobraćajnim nesrećama je od sile odrasle osobe koja ne nosi sigurnosni pojas.
2- Procenjuje se da je polovina svih smrtnih slučajeva u saobraćajnim nesrećama rezultat putnika koji ne vežu pojaseve. Čak 80% smrtnih slučajeva dece u saobraćajnim nesrećama moglo bi se sprečiti pravilnom upotrebom sigurnosnog pojasa.
3. Ako mislite da ne morate da nosite sigurnosni pojas jer ste odgovoran vozač, razmislite ponovo.
4. Mnogi ljudi pogrešno veruju da spora vožnja može da bude olakšavajuća okolnost prilikom sudara i nekorišćenja pojasa. Većina ozbiljnih povreda nesreća se dešava upravo pri brzinama manjim od 40km na sat.