Kiša kao jedan od uzroka saobraćajnih nezgoda

Kiša kao jedan od uzroka saobraćajnih nezgoda

Nepovoljni vremenski uslovi, poput kiše, često dovode do opasnijih uslova na putevima, što rezultira povećanim brojem saobraćajnih nezgoda. Prema statističkim podacima iz Srbije, kiša se ubraja među glavne uzroke nesreća. Razlog tome jeste smanjena vidljivost, loše prianjanje guma, a vozači često ne prilagođavaju brzinu i način vožnje promenjenim uslovima. Podaci Agencije za bezbednost saobraćaja Srbije pokazuju da su nesreće koje se dešavaju tokom kiše i loših vremenskih prilika učestalije nego što mnogi vozači misle. Posebno je to slučaj na prelazu godišnjih doba.

Da li je za saobraćajnu nesreću kriva kiša ili neopreznost vozača?

Istraživanja pokazuju da je od ukupnog broja saobraćajnih nezgoda, čak 1/5 povezana sa saobraćajnim nesrećama. Nesreće povezane sa vremenskim usovima odnose se na bilo koju vrstu vremenskih padavina, kao što su kiša, sneg, led ili čak magla.
Iako su padavine jedan od faktora koji značajno utiče na bezbednost saobraćaja, postavlja se pitanje da li su za većinu nesreća krivi vremenski uslovi ili neopreznost vozača. Kiša, na primer, stvara specifične izazove na putevima. Neki od njih su smanjena trakcija guma, smanjena vidljivost, a vodeni film može izazvati fenomen akvaplaninga. U slučaju akvaplaninga, automobil „pliva“ po vodi i gubi kontakt sa podlogom. Međutim, pravi problem nastaje kada vozači ne prilagode svoju vožnju ovim promenjenim uslovima.

Neprilagođena brzina + mobilni telefon + kiša = saobraćajna nesreća

Neprilagođena brzina jedan je od ključnih faktora koji doprinosi nesrećama u lošim vremenskim uslovima. Vozači često zaboravljaju da je kočioni put na mokroj podlozi duži. Samim tim se dešava da u situaciji kada je potrebno naglo stati ili izbeći prepreku, vozač nema vremena da reaguje na vreme. Prema zakonskim propisima u Srbiji, vozači su dužni da prilagode brzinu uslovima na putu. Međutim, mnogi zanemaruju ovu obavezu, što povećava rizik od sudara, posebno u kišnim danima.
Dodatni rizici uključuju korišćenje mobilnih telefona tokom vožnje, što dodatno smanjuje koncentraciju i produžava vreme reakcije. U kombinaciji sa lošim vremenskim uslovima, ova praksa postaje još opasnija. Kada vozač skrene pogled sa puta samo na trenutak, to može biti dovoljno da ne uoči opasnost. Na primer, ako vozilo ispred iznenada zakoči, ako se pred njim nađe rupa puna vode ili se pojavi pešak na pešačkom prelazu. Dekoncentrisanost i ometanje pažnje mobilnim telefonom ili razgovorom sa saputnicima često uzrokuju nesreće koje bi u normalnim uslovima bile izbegnute.

Kako izbeći saobraćajne nesreće na kiši?

Saobraćajne nesreće u kojima je kiša jedan od uzroka, mogu se u mnogim slučajevima izbeći ukoliko vozači prilagode vožnju trenutnim vremenskim uslovima i preduzmu određene mere opreza. Jedan od najvažnijih saveta za vožnju u kišnim uslovima jeste usporavanje. Mokra podloga smanjuje prianjanje guma, što produžava kočioni put, pa je ključno održavati nižu brzinu kako bi se izbegle nezgode. Pored toga, važno je održavati veće rastojanje između vašeg vozila i automobila ispred, jer u slučaju naglog kočenja, imate više vremena da reagujete i sigurno stanete.
Još jedan bitan savet je izbegavanje naglih pokreta volanom. Vozači često pokušavaju naglo da promene smer kada naiđu na prepreku, što na mokrom kolovozu može izazvati proklizavanje i gubitak kontrole nad vozilom. Umesto toga, preporučuje se polako i postepeno manevrisanje volanom, kako bi se održala stabilnost vozila. Takođe, naglo kočenje treba izbegavati. U situacijama kada je potrebno usporiti ili zaustaviti se, kočnice treba polako pritisnuti kako bi se izbeglo proklizavanje.
Farovi i brisači pomažu u održavanju dobre vidljivosti, ne samo zbog toga što osvetljavaju put, već i zbog toga što omogućavaju drugim vozačima da vas lakše primete. U lošim vremenskim uslovima, vidljivost pešaka i divljih životinja na putu može biti smanjena, zbog čega je potrebno obratiti dodatnu pažnju na njih.

Rupe na putu i saobraćajne nesreće

Poseban oprez treba voditi i prilikom vožnje kroz bare, lokve i područja sa pokretnom vodom. Kada padne kiša, rupe na putu postaju teže uočljive, a duboka voda može izazvati „propadanje automobila“, mogućnost gubitka kontakta gume sa kolovozom, i u krajnjoj instanci gubitak kontrole nad vozilom. Gubitak kontrole nad vozilom se može dogoditi i kada uz kraj kolovoza voda otiče, a sitan pesak i kamenčići mogu uticati na to da automobil prokliza i lako skrene sa puta.

Preventiva na prvom mestu

Jedan od načina da sprečite učestvovanje u saobraćajnoj nesreći u kišnim uslovima jeste da preduzmete određene preventivne korake. Pored prilagođavanja brzine vožnje stanju i uslovima na putu, stalno proveravajte i održavajte gume na automobilu. Na taj način smanjuje se rizik od proklizavanja, a time i rizik od nesreće. Na kraju, ako je kiša toliko jaka da smanjuje vašu vidljivost, najbolje rešenje je zaustaviti se na bezbednom mestu i sačekati da pljusak oslabi. Na taj način, smanjujete šanse da budete uvučeni u nesreću izazvanu lošim vremenskim uslovima.
Ako do nesreće ipak dođe, šlep služba Deki Beograd stoji na raspolaganju 24/7, 365 dana u godini.