Saveti za vožnju u zimskim uslovima
Nepovoljne vremenske prilike, poput hladnog vremena, zahtevaju veću opreznost za volanom, ali i tehnički ispravno vozilo, odnosno vozilo pripremljeno za zimske uslove vožnje. Saveti za vožnju u ovim vremenskim uslovima od izuzetnog su značaja za bezbednu vožnju koja je prilagođena uslovima na putu.
Pre vožnje
Proverite brisače kako bi se uverili da ispravno rade
Sipajte zimsku tečnost za pranje stakala, koja ne ledi. Nemojte je mešati sa starom, odnosno, letnjom.
Koristite zimske pneumatike
Zimska „guma” se bolje i bezbednije ponaša na niskim temperaturama od letnjih pneumatika.
Neka rezervoar za gorivo uvek bude pun do pola
Konstantni nivo goriva u rezervoaru smanjiće mogućnost pojave vlage unutar sistema za gorivo, takođe, obezbediće odgovarajuću dozu sigurnosti na putu, te nećete ostati bez goriva na sredini putovanja.
Uklonite sneg i led sa vaših cipela pre nego uđete u vozilo
Sneg i led u unutrašnjosti automobila stvaraju vlagu te tako mogu dovesti do stvaranja magle na prozorima.
Uklonite sneg i led sa svih prozora
Kako bi pojačali ukupnu vidljivost koja je neophodna tokom vožnja u ovim vremenskim uslovima, sav sneg i led je potrebno ukloniti sa prozora. U ovaj segment spadaju retrovizori, vetrobransko staklo, kao i svetlosne grupe napred i nazad.
Posedujte paket prve pomoći u svom vozilu
U slučajevima zastoja na putu ili eventualne nezgode, paket prve pomoći je od izuzetnog značaja.
Informišite se o vremenskim prilikama i prognozi
Ukoliko su najavljeni snežni nanosi ili poledica, planirajte svoja putovanja unapred. Krenite ranije ili kasnije.
Ukoliko noćnu vožnju možete pomeriti za jutarnje sate, učinite to
Razlozi za vožnju po dnevnom svetlu u mnogostruki, ne samo da je vidljivost bolja, nego je veća mogućnost da u slučaju eventualnog zastoja dobijete adekvatnu pomoć.
Posedujte sledeće neophodne stvari u vašem vozilu:
Ćebe ili dodatnu odeću
Sveću i šibice
Hranu
Piće
Mobilni telefon
Kablove za startovanje vozila
Malu lopatu
Baterijsku lampu
Strugač leda
Uže za vuču
Vreću peska
Za vreme vožnje
Prilagodite brzinu vožnje trenutnim uslovima
Prilikom vožnje u zimskim uslovima, neophodno je smanjiti brzinu kako biste obezbedili više vremena za reakciju i zaustavljanje ukoliko dođe do nepredviđenih situacija na putu. Faktori poput vrste vozila koje vozite, kvaliteta pneumatika koje vozilo ima, kao i vozačke sposobnosti utiču na ukupnu efikasnost vožnje. Takođe, podrazumeva se i poštovanje ograničenja brzine u specifičnim vremenskim uslovima.
Predvideti potencijalne situacije
Istraživanja su pokazala da se 80% saobraćajnih nesreća moglo sprečiti da su vozači imali samo jednu sekundu više za reagovanje. U mnogim situacijama, upravo ta jedna sekunda je dovoljna ukoliko vozite pažljivo i koncentrisano i primetite potencijalne probleme pre nego se postanete deo njih. Budite svesni vožnje drugih učesnika u saobraćaju. Obratite posebnu pažnju na vozila koja vam idu u susret i uvek držite adekvatnu razdaljinu između vas i vozila ispred.
Prianjanje
Pri vožnji po klizavom kolovozu, od velikog je značaja da vozilo što bolje prianja na podlogu, odnosno, da ima dobru trakciju i, kako se često u žargonu može čuti, dobar “grip”.
Održavajte prijatno okruženje tokom vožnje
Protok vazduha u vozilu će vas držati koncentrisanim, a vaše prozore čuvati od mraza. Neznantno otvoren prozor omogućiće vam da čujete i ostali saobraćaj. Izbor odeće pri vožnji je jako bitan – izbegavajte kapute, rukavice, velike kabaste čizme i slično.
Uključite svetla
Kada je dnevna vidljivost manja od idealne, uključena svetla omogućavaju vam da vidite put i druge učesnike u saobraćaju. Noću, u uslovima mećave ili magle, ponekad je bolje imati uključena samo oborena (kratka) svetla. Takođe, važno je da zapamtite ovo pravilo: Ako su brisači uključeni zbog loše vidljivosti, onda bi morala biti i svetla!
Držite obe ruke na volanu
Najbolji položaj ruku je 9h odnosno 3h položaj, dok “ruka preko ruke” tehniku treba izbegavati. Dakle, desnu ruku držite na desnoj strani volana, a levu na levoj strani. Iako možda zvuči krajnje jednostavno, ova tehnika vam može pomoći da izbegnete proklizavanja.
Pažljivo sa prebacivanjem u niži stepen prenosa
Iako manuelni menjač može obezbediti veću kontrolu prilikom kočenja, promena “brzine” mora ići glatko jer nagla promena, naročito u krivinama, može poremetiti balans vozila i izazvati gubitak kontrole.
Ne precenjujte vozila sa pogonom na sva četiri točka
Mnogi vozači greše i smatraju vozila sa pogonom na sva četiri točka svemoćnim. Bez obzira na povećanu trakciju zahvaljujući pogonu na sva četiri točka i boljoj voznoj dinamici pri prolascima kroz krivine, ova vozila ne obezbeđuju efikasnije kočenje niti su imuna proklizavanja i gubitak kontrole, kao što mnogi misle.
ABS kočnice ne čine čuda
Efikasnost kočenja limitirana je koeficijentom trenja, odnosno stepenom prianjanja vozila na podlogu kao i vrstom i stanjem pneumatika koje poseduje automobil. Ukoliko uđete u krivinu velikom brzinom i zatim pritisnete kočnicu, ABS vas neće zadržati na putu. Dobra procena je bolja od svake tehnologije.
Najbolji vozači su sposobni da rano predvide potencijalne probleme
Samim tim, sebi daju dovoljno vremena da smirenim reakcijama izbegnu moguću nevolju. Brza reakcija u nepredviđenim okolnostima može biti jako opasna ukoliko su procene vozača pogrešne.
Penjanje uzbrdo pri poledici zahteva zalet
Ukoliko automobil kreće da usporava dok se kreće uzbrdo, neophodno je održavati adekvatnu brzinu i penjati se polako. Ukoliko pokušate naglo da zaustavite ili ubrzate, može doći do proklizavanja – bolje ići sporije nego ne ići uopšte!
Izvor: triomotors.rs